+30 2351 400218

info[a]the-pandas.gr

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν είναι φτιαγμένος να γράφει και να διαβάζει!

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν είναι φτιαγμένος να γράφει και να διαβάζει!

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν είναι φτιαγμένος να γράφει και να διαβάζει!

        Σε όποια θεωρία και αν πιστεύουμε για την προέλευση του ανθρώπου, ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν είναι γενετικά σχεδιασμένος να γράφει και να διαβάζει. Η λειτουργία του εγκεφάλου, ως μέρος του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος είναι να ρυθμίζει τις περισσότερες λειτουργίες του σώματος και του μυαλού. Ξεκινώντας από τις ζωτικές λειτουργίες, όπως η αναπνοή ή ο καρδιακός ρυθμός, περνώντας σε πιο βασικές λειτουργίες, όπως ο ύπνος, η πείνα ή το ένστικτο, μέχρι και ανώτερες λειτουργίες, όπως η σκέψη, η μνήμη ή η ομιλία. Όταν μαθαίνουμε ανάγνωση και γραφή ο εγκέφαλός μας αναδιαρθρώνεται και δημιουργεί ειδικές συνδέσεις των νευρώνων ώστε να είναι σε θέση να κατανοεί και να σχηματίζει τα γραπτά σύμβολα.
        Σκεφτείτε λοιπόν τα μικρά παιδιά και τις απαιτήσεις που έχουμε από αυτά! Η κατάκτηση της ομιλίας (πραγματολογία, σημασιολογία, μορφολογία, φωνολογία, σύνταξη και καθαρή άρθρωση) χρειάζεται 4 χρόνια κατά μέσο όρο ενώ η κατάκτηση της ανάγνωσης και της γραφής επιβάλλεται σε 4 μήνες. Όταν ο προφορικός λόγος που είναι και στις ανώτερες λειτουργίες του εγκεφάλου χρειάζεται 4 χρόνια περίπου για να κατακτηθεί, είναι άραγε εφικτό ο γραπτός λόγος, που δεν είναι καν ο ανθρώπινος εγκέφαλος γενετικά σχεδιασμένος, να κατακτηθεί σε μόλις 4 μήνες; Για την ομαλή λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος η διδασκαλία έχει στο επίκεντρο το μάθημα και το ρυθμό του μέσου μαθητή, παραβλέποντας συχνά τις εκπαιδευτικές ανάγκες των χαρισματικών μαθητών και των μαθητών με δυσκολίες.
        Κάθε παιδί έχει το δικό του μοναδικό τρόπο και ρυθμό στη μάθηση. Η πίεση που δέχονται τα παιδιά για να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους είναι πολλές φορές μεγαλύτερη από αυτή που μπορούν να διαχειριστούν. Δε χρειάζεται λοιπόν να τα πιέζουμε και εμείς παραπάνω. Δεν πειράζει αν δε μάθουν με την πρώτη προσπάθεια πως «τ+α=τα», ας το μάθουν με την πέμπτη προσπάθεια. Δεν πειράζει αν δεν μάθουν αμέσως πως όλα τα ρήματα που λήγουν σε -i γράφονται με –ει. Δεν πειράζει αν δε μαθαίνουν 20 νέες λέξεις στα αγγλικά μέσα σε μια βδομάδα. Δεν πειράζει αν ως το τέλος της χρονιάς δεν έχουν μάθει 100 πράγματα αλλά έχουν μάθει 70 ή 50 ή 20. Σημασία έχει να δείχνουμε στα παιδιά μας πως τα αγαπάμε, τα στηρίζουμε και σεβόμαστε το ρυθμό τους!
       Η επινόηση της γραφής πριν από χιλιάδες χρόνια συνέβαλε καθοριστικά στη νοητική εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. Το αλφάβητο ίσως είναι η σπουδαιότερη επινόηση του ανθρώπου. Ας μην είμαστε η αιτία που τα παιδιά μας και οι μαθητές μας μισήσουν την ανάγνωση και τη γραφή με τις υπερβολικές για την ηλικία τους απαιτήσεις.

       «Τρία περίπου χρόνια αφιερωμένα στην ανάγνωση και τη γραφή είναι ένα καλό διάστημα για έναν μαθητή. Κανένας μαθητής και κανένας γονιός και κανένας δάσκαλος δε θα πρέπει να αυξάνει ή να μειώνει αυτή την περίοδο ωθούμενος από κάποια συμπάθεια ή απέχθεια. Φυσικά θα πρέπει να συνεχίσουν να μελετούν οι μαθητές τα γράμματα μέχρις ότου μπορούν να γράφουν και να διαβάζουν ικανοποιητικά. Αλλά δεν πρέπει να επιδιώκεται η τέλεια, ταχύτατη και ολοκληρωμένη επιτέλεση στις περιπτώσεις εκείνες όπου η φυσική πρόοδος του μαθητή εντός του προδιαγραμμένου χρόνου υπήρξε πιο αργή.»
                                                                                                                                                                                                                                                                                       Πλάτωνας

Share this post: 

FOLLOW US

Το κέντρο λογοθεραπείας "The Pandas - Ουσάκοβα Ξένια" στην Κατερίνη ασχολείται με την αποκατάσταση διαταραχών επικοινωνίας, διαταραχών λόγου και ομιλίας, άρθρωσης και φωνολογίας και την αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών χρησιμοποιώντας τα πιο σύγχρονα αξιολογητικά εργαλεία και νέες θεραπευτικές μεθόδους.

Newsletter

NEWSLETTER

Εγγραφείτε στο newsletter και θα ενημερώνεστε για τα νέα μας!!

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Επικοινωνία

Κέντρο Λογοθεραπείας | The Pandas | Ουσάκοβα Ξένια

25ης Μαρτίου 15, Κατερίνη, 60132

+30 2351 400218

+30 2351 400218

info[a]the-pandas.gr

www.the-pandas.gr